Sede Bogotá

THE VIRTUOUS CIRCLE OF INNOVATION IN ITALIAN FIRMS

Francesco Bogliacino1,  Matteo Lucchese2, Leopoldo Nascia3, and Mario Pianta.4*

Abstract

The "virtuous circle" between innovative inputs, outputs and economic performance is investigated in this article with a three equation model highlighting feedback loops and simultaneous relations. An empirical test is carried out considering innovative expenditure, innovative turnover and economic results in a sample of Italian manufacturing firms which are 'serial innovators'. We use data for the period 2000-2008 from a rich panel of Italian firms over 50 employees drawn from ISTAT, the National Institute of Statistics, including data from three waves of Community Innovation Surveys. The model we use extends the one developed at the industry level by Bogliacino and Pianta (2013a, 2013b), confirming previous findings. For the – rather limited – core of Italian persistent innovators, results show the complex links at play, the lags in the effects of innovative efforts, and the feedbacks between economic success and the ability to sustain innovation expenditure.

Keywords: Innovation, economic performance, three equation model, Italian firms

JEL Classification: L6, L8, O31, O33, O52.

EL CÍRCULO VIRTUOSO DE LA INNOVACIÓN EN LAS EMPRESAS ITALIANAS

Resumen

El círculo virtuoso entre esfuerzo y resultado innovador, y desempeño económico es investigado en este artículo con un modelo de tres ecuaciones donde se resaltan los bucles de realimentación y las relaciones simultáneas. Un test empírico es llevado a cabo considerando el gasto en innovación, el facturado de productos nuevos y los resultados económicos en una muestra de  firmas manufactureras italianas, las cuales son  "innovadores seriales". Usamos datos del periodo 2000-2008 de un amplio panel de firmas italianas con más de 50 empleados, extraídos del ISTAT, el Instituto Nacional de Estadísticas, incluyendo datos de tres Community Innovation Survey. El modelo que usamos es una extensión de aquel desarrollado a nivel industrial por Bogliacino and Pianta (2013a, 2013b), confirmando los hallazgos previos. Para el – más bien limitado – núcleo de innovadores persistentes italianos, los resultados muestran las conexiones complejas en juego, los rezagos en los efectos de los esfuerzos innovadores, y las realimentaciones entre el éxito económico y la habilidad para sostener el gasto en innovación.

Palabras Clave: Innovación, desempeño económico, modelo de tres ecuaciones, firmas italianas.

Clasificación JEL: L6, L8, O31, O33, O52.

[1] Universidad Nacional de Colombia

[2] ISTAT and Università di Urbino

[3] ISTAT

[4] Università di Urbino

* Versions of this work have been presented at workshops at Sapienza University of Rome, University of Trento and ISTAT. We thank participants and in particular Davide Castellani, Giovanni Dosi, Alessandro Zeli; we thank ISTAT for data access.

Descargue documentos economia 56

Carrera 30 Calle 45 Ciudad Universitaria - Edificio 310