Sede Bogotá
Centro Editorial FCE - CID

THE PAVITT TAXONOMY, REVISITED.

PATTERNS OF INNOVATION IN MANUFACTURING AND SERVICES

Francesco Bogliacino1and Mario Pianta2*

Abstract

In this article we discuss how to summarize the persistent and large heterogeneity in innovative behaviour and economic performance. A Revision of the Pavitt (1984) taxonomy - covering manufacturing and services, as well as ICT activities – is proposed as a key tool for identifying common characteristics and diversities in patterns. An extensive analysis of Innovation Survey data, on sources, objectives, inputs and outcomes of innovation, allows us to test alternative industry groupings, leading to an extensive assessment of a Revised Pavitt Taxonomy that is able to capture major structural differences in the relationship between innovation and performance. As industries' classifications has changed from NACE Rev.1 to NACE Rev.2 in 2008, a Revised Pavitt taxonomy is also provided for the new industries.

Keywords: Innovation, Innovation Surveys, Pavitt Taxonomy.

JEL Classification: O30, O33.

LA REVISIÓN DE LA TAXONOMÍA DE PAVITT.

Patrones de innovación en manufactura y servicios

Resumen

En este artículo se discute cómo resumir la gran y persistente heterogeneidad en la conducta innovadora y el desempeño económico. Una Revisión de la Taxonomía de Pavitt (1984), - cubriendo manufactura y servicios, así como de las actividades del ICT – es propuesta como una herramienta clave para la identificación de características comunes y las diversidades en los patrones. Un análisis extenso de los datos de la Encuesta de Innovación, sobre fuentes, objetivos, determinantes y efectos de la innovación, nos permite testear agrupaciones sectoriales alternativas, conllevando a una evaluación exhaustiva de la Taxonomía revisada de Pavitt que sea capaz de capturar las grandes diferencias estructurales en las relaciones entre la innovación y el desempeño. Dado que las clasificaciones de las industrias han cambiado de la Rev. 1 de NACE a la Rev. 2 de NACE en 2008, una revisión de la taxonomía de Pavitt también es provista para las nuevas industrias.

Palabras Clave: Innovación, Encuestas de Innovación, Taxonomía de Pavitt.

Clasificación JEL: O30, O33.

* We thank Matteo Lucchese, Giulio Perani, Valeria Cirillo, Rinaldo Evangelista, Faiz Gallouj, Xabier Goenaga, Hector Hernandez, Alfred Kleinknecht, Raquel Ortega-Argilés, Leopoldo Nascia, Maria Savona, and Marco Vivarelli for their comments. All remaining errors are responsibility of the authors.

Descargue documentos economia 57

Carrera 30 Calle 45 Ciudad Universitaria - Edificio 310