Sede Bogotá

THE BEHAVIOURAL TURN IN CONSUMER POLICY: PERSPECTIVES AND CLARIFICATIONS

Francesco Bogliacino1, Cristiano Codagnone2 & Giuseppe Alessandro Veltri3

Abstract

In this article, we critically discuss the potential of the new behavioural turn in consumer policy. Although, we welcome this revolution, we also claim that misguided expectations may be dangerous. We focus on methodological and normative aspects, which are not sufficiently discussed in the policy domain, in particular on the lessons that can be learned from randomized control trials and the normative side of the intervention. Some implications for consumer policies are drawn, proposing a new taxonomy of interventions.

Keywords: counterfactualism, behavioural economics, normative criteria.

JEL Classification: C9, D2, D60

EL GIRO CONDUCTUAL EN LA POLÍTICA DE PROTECCIÓN DEL CONSUMIDOR: PERSPECTIVAS Y ACLARACIONES

Resumen

En este artículo, discutimos críticamente el potencial del nuevo giro conductual en las políticas de protección del consumidor. Si bien le damos la bienvenida a esta revolución, también afirmamos que las expectativas equivocadas pueden ser peligrosas. Nos centramos en aspectos normativos y metodológicos, dado que estos no son discutidos a fondo en el ámbito de las políticas, en particular sobre las lecciones que pueden ser aprendidas a partir de los experimentos controlados y el lado normativo de la intervención. Se subrayan algunas implicaciones para las políticas de consumo, proponiendo una nueva taxonomía de intervenciones.

Palabras clave: contrafactualismo, economía conductual, criterios normativos.

Clasificación JEL: C9, D2, D60

Descargue documentos economia 58