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ASPIRATIONS, PROSPECT THEORY AND ENTREPRENEURSHIP: EVIDENCE FROM COLOMBIA*


Francesco Bogliacino1 & Iván González Gallo2


Abstract

In this article we test the main hypotheses of the behavioural theory of entrepreneurship, namely that risk preferences are reference-dependent, that entrepreneurs are not ambiguity-averse and that aspirations act as a reference point in the sense postulated by Prospect Theory. We use an experimental methodology to elicit risk preferences and we manipulate aspirations by means of a psychological priming technique to guarantee exogenous variation of the independent variable. We also assess the relationship between risk preferences and correlates at the firm and individual level. Although causality cannot be established, as expected the risk preferences are mainly related with individual characteristics. If we look at the relationship between biases and firm performance we see some effect of loss aversion in interaction with personality traits (locus of control) and level of risk propensity. Our experimental fieldwork has been conducted in Colombia.

Keywords: Experiments, Prospect Theory, Aspirations, Entrepreneurship.

JEL Classification: C93; D81; L26; O54



ASPIRACIONES, TEORÍA PROSPECTIVA Y EMPRENDIMIENTO:

EL CASO COLOMBIANO


Resumen

En este artículo ponemos a prueba la principal hipótesis de la teoría conductual del emprendimiento, a saber, que las preferencias de riesgo son dependientes de un punto de referencias, que los emprendedores no son ambiguamente aversivos y que las aspiraciones actúan como punto de referencia en el sentido postulado por la Teoría Prospectiva. Usamos una metodología experimental para determinar las preferencias de riesgo y manipulamos las aspiraciones a través de una técnica de primacía psicológica para garantizar la variación exógena de la variable independiente. También evaluamos la relación entre las preferencias de riesgo y una serie de variables a nivel empresarial e individual. Aunque no es posible establecer una relación causal, las preferencias de riesgo están relacionadas principalmente con las características individuales, como era de esperarse. Si miramos la relación entre sesgos y el desempeño de las firmas podemos ver algún efecto de aversión a la pérdida en interacción con rasgos de la personalidad (locus de control) y el nivel de propensión al riesgo. Nuestro trabajo de campo se llevó a cabo en Colombia.

Palabras Clave: Experimentos, Teoría del Prospecto, Aspiraciones, Emprendimiento.

Clasificacion JEL: C93; D81; L26; O54.



[1] Universidad Nacional de Colombia

[2] Fundación Universitaria Konrad Lorenz

*A version of this paper will be forthcoming on International Review of Economics.  We would like to thank Marithza Sandoval, Pablo Vallejo, Hugo Diaz and Alexandra Montoya for comments on a previous version of this work. We appreciate the comments and suggestions by an anonymous referee, which helped us to improve the present version of the paper. We acknowledge comments and suggestions on the protocol by Gianluca Grimalda and Juan Camilo Cardenas. We also thank Patricio Dalton for the locus of control scale in Spanish. All the remaining errors are ours. Data gathering has been conducted by Ivan González (Master Thesis in Consumer Psychology). We thank FU Konrad Lorenz for its support.


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