Sede Bogotá

EXPORT, R&D AND NEW PRODUCTS

Dario Guarascio1, Mario Pianta2, Francesco Bogliacino3

Abstract

In this article we extend the model developed by Bogliacino and Pianta (2013a, 2013b) on the link between R&D, innovation and economic performance, considering the impact of innovation of export success. We develop a simultaneous three equation model in order to investigate the existence of a 'virtuous circle' between industries' R&D, share of product innovators and export market shares. We investigate empirically – at the industry level – three key relationships affecting the dynamics of innovation and export performance: first, the capacity of firms to translate their R&D efforts in new products; second, the role of innovation as a determinant of export market shares; third, the export success as a driver of new R&D efforts. The model is tested for 38 manufacturing and service sectors of six European countries over three time periods from 1995 to 2010. The model effectively accounts for the dynamics of R&D efforts, innovation and international performances of European industries. Moreover, important differences across countries emerge when we split our sample in a Northern group – Germany, the Netherlands and the United Kingdom – and a Southern group – France, Italy and Spain. We find that the 'virtuous circle' between innovation and competitiveness holds for Northern economies only, while Southern industries fail to translate innovation efforts into export success.

Keywords: Export, R&D, Innovation, Three Stages Least Squares, Europe.

JEL classification: F12, F14, O31, O33, O52.

EXPORT, I+D Y NUEVOS PRODUCTOS

Resumen

En este artículo extendemos el modelo desarrollado por Bogliacino y Pianta (2013a, 2013b) sobre la relación entre I+D, innovación y desempeño económico, considerando el impacto de la innovación en el desempeño exportador. Desarrollamos un modelo simultaneo de tres ecuaciones para investigar la existencia de un círculo virtuoso entre la I+D de las industrias, la cuota de facturado innovador y las cuotas de los mercados de exportación. Investigamos empíricamente – a nivel sectorial – tres relaciones claves que afectan las dinámicas de la innovación y el desempeño en exportaciones: primero, la capacidad de las firmas para traducir sus esfuerzos en I+D en nuevos productos; Segundo, el rol de la innovación como un determinante de las cuotas del mercado de exportación; tercero, el éxito en las exportaciones como una determinante para nuevos esfuerzos de I+D. El modelo es probado en 38 sectores de manufactura y servicios en 6 países europeos en tres periodos de tiempo desde 1995 hasta 2010. El modelo explica de manera efectiva las dinámicas de los esfuerzos en I+D, los desempeños internacionales y la innovación de las industrias europeas. Más aun, diferencias importantes emergen entre los países cuando dividimos la muestra en un grupo norte – Alemania, Holanda y el Reino Unido – y un grupo sur – Francia, Italia y España. Encontramos que el círculo virtuoso entre la innovación y la competitividad se mantiene para las economías del norte únicamente, mientras que las industrias del sur fallan a la hora de traducir los esfuerzos de innovación en éxito en exportaciones.

Palabras Clave: Exportación, R&D, Innovación, Mínimos cuadrados en tres etapas, Europa.

Clasificación JEL: F12, F14, O31, O33, O52.

[2] University of Urbino, Centro Linceo Interdisciplinare "Beniamino Segre", Esta dirección electrónica esta protegida contra spam bots. Necesita activar JavaScript para visualizarla

Descargue documentos economia 60

Carrera 30 Calle 45 Ciudad Universitaria - Edificio 310