Sede Bogotá

CONSULTATIVE DEMOCRACY AND TRUST

Francesco Bogliacino1, Laura Jiménez2 & Gianluca Grimalda3*

Abstract

We report experimental results from three Colombian villages concerning the impact of a voting mechanism on interpersonal trust and trustworthiness. The vote is purely consultative in that participants are asked to declare in a secret ballot the most "appropriate" plan of action for individuals involved in a "Trust Game". The plan of action that is most voted is then publicly announced. The mechanism is unbinding, as only the aggregate result of the voting is disclosed and it has no bearing on individual decisions. In spite of the strategic irrelevance of the announcement, we observe an increase in both trust and trustworthiness after the announcement is carried out, in comparison to the baseline case where no voting takes place.

Keywords: Experiments, Trust, Voting.

JEL Classification: A13; C93; B49; D63.

DEMOCRACIA CONSULTIVA Y CONFIANZA

Resumen

Reportamos los resultados experimentales de tres pueblos colombianos respecto al impacto del mecanismo de voto sobre la confianza y la confiabilidad interpersonal. El voto tiene un carácter netamente de consulta, en el cual se les pide a los participantes que declaren en una balota secreta el plan de acción más "apropiado" para los  individuos que participan en el "juego de la confianza". El plan de acción que ha sido votado mayoritariamente es anunciado públicamente después. El mecanismo es solo consultivo, dado que sólo el resultado agregado es divulgado y no tiene influencia sobre las decisiones individuales. A pesar de la irrelevancia estratégica del anuncio, se observó un incremento tanto en la confianza como en la confiabilidad después de que el anuncio fue hecho, en comparación con el caso de la línea de base en donde no hubo votación.

Palabras Clave: Experimentos, Confianza, Votación.

Clasificación JEL: A13; C93; B49; D63.

[1] Universidad Nacional de Colombia, Carrera 30, No 45-03, Bogotá
(Colombia) Profesor de la Facultad de Ciencias Económicas. Email: Esta dirección electrónica esta protegida contra spam bots. Necesita activar JavaScript para visualizarla

[3] Universidad Jaume I; Kiel Institute for the World
Economy, Centre for Global Cooperation Research. Email: Esta dirección electrónica esta protegida contra spam bots. Necesita activar JavaScript para visualizarla

* We thank Vanessa Carrillo, Jairo Paéz and Daniel Reyes for their help during the experiments. A special thanks to Franci Beltrán, Jairo Paéz and Alfonso Peña for providing locations to run the fieldwork. Laura Jimenez thanks Fondazione "Roberto Franceschi" for the Financial Support. We thank also ASGAJUNIN for the financial support for the fieldwork in Junin. The usual disclaimer applies.

Descargue documentos economia 61

Carrera 30 Calle 45 Ciudad Universitaria - Edificio 310