Sede Bogotá

BUSINESS CYCLES, TECHNOLOGY AND EXPORTS

Dario Guarascio1 , Mario Pianta2 , Matteo Lucchese3 , Francesco Bogliacino4

Abstract

This article shows – on both conceptual and empirical grounds - the importance of business cycles in affecting key relationships between innovation and international performance. While periods of upswing are characterized by a well-documented „virtuous circle? between innovation inputs, new products and export success, during downswings most of the positive relationships and feedbacks tend to break down. The findings of Guarascio et al. (2014) on the long-term relationships between R&D, new products and exports are confirmed and qualified with major novelties. But when the period of analysis is split between periods of upswing and downswing - following Lucchese and Pianta (2012) – significantly different relationships emerge. The empirical test is carried out for the period 1995-2010 at the industry level, on 21 manufacturing and 17 service sectors; country coverage includes Germany, France, Italy, Spain, the Netherlands and the United Kingdom, representing a very large part of the European economy.

Keywords: Business cycles, Innovation, Export, Three Stage Least Squares.

JEL codes: F41, F43, O31, O33, C3.

CICLOS DE NEGOCIOS, TECNOLOGÍA Y EXPORTACIONES

Resumen

Este artículo muestra – tanto en campos conceptuales como empíricos – la importancia de los ciclos de negocios al afectar relaciones clave entre la innovación y el desempeño internacional. Mientras los periodos de alza están caracterizados por un „círculo virtuoso? entre el facturado innovador, los nuevos productos y el éxito en las exportaciones, todos bien documentados, durante las bajas, la mayoría de las relaciones y realimentaciones positivas, tienden a romperse. Los hallazgos de Guarascio et. al. (2014) sobre las relaciones a largo plazo entre R&D, los nuevos productos y las exportaciones, son confirmados y calificados con importantes novedades. Pero cuando el periodo de análisis es dividido entre periodos de alzas y bajas – siguiendo a Lucchese y Pianta (2012) – emergen relaciones significativamente diferentes. La prueba empírica es llevada a cabo en el periodo 1995 – 2010 al nivel industrial, en 21 sectores manufactureros y 17 sectores de servicios; la cobertura por países incluye Alemania, Francia, Italia, España, Holanda y el Reino Unido, representando gran parte de la economía europea.

Palabras Clave: Ciclos de negocios, exportaciones, mínimos cuadrados de tres etapas.

Clasificación JEL: F41, F43, O31, O33, C3.

Descargue documentos economia 62

Carrera 30 Calle 45 Ciudad Universitaria - Edificio 310