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LABELS AS NUDGES?

AN EXPERIMENTAL STUDY OF CAR ECO-LABELS1


Cristiano Codagnone2, Giuseppe Alessandro Veltri3, Francesco Bogliacino4, Francisco Lupiáñez-Villanueva5,

George Gaskell6, Andriy Ivchenko7, Pietro Ortoleva8, Francesco Mureddu9



Abstract

This article presents the results of a laboratory experiment and an online multi-country experiment testing the effect of motor vehicle eco-labels on consumers. The laboratory study featured a discrete choice task and questions on comprehension, while the ten countries online experiment included measures of willingness to pay and comprehension. Labels focusing on fuel economy or running costs are better understood, and influence choice about money-related eco-friendly behaviour. We suggest that this effect comes through mental accounting of fuel economy. In the absence of a cost saving frame, we do not find a similar effect of information on CO2 emissions and eco-friendliness. Labels do not perform as well as promotional materials. Being embedded into a setting, which is designed to capture the attention, the latter are more effective. We found also that large and expensive cars tend to be undervalued once fuel economy is highlighted.

Keywords: eco-label; nudge; willingness to pay; fuel economy; experiments

JEL Classification: C9, D3, Q56, Q58


¿EMPUJANDO CON ETIQUETAS?

ESTUDIO EXPERIMENTAL SOBRE LAS ETIQUETAS ECOLÓGICAS PARA CARROS


Resumen

Este artículo presenta los resultados de dos experimentos realizados para analizar el efecto sobre los consumidores de las etiquetas ecológicas en los vehículos. El experimento realizado en laboratorio incluyó una tarea de elección discreta y preguntas sobre comprensión, mientras que el experimento realizado en línea en diez países diferentes incluyó, además de preguntas de comprensión, medidas de disposición a pagar. Los resultados muestran que las etiquetas que contienen información sobre ahorro o costes de combustible son más comprensibles e influyen positivamente en la toma de decisiones respetuosas con el medio ambiente, lo que estaría relacionado con la contabilidad mental que realizan los consumidores. En ausencia de un marco de ahorros, no encontramos el mismo efecto de la información sobre emisiones y sostenibilidad ambiental. Los resultados también muestran que las etiquetas son menos efectivas que los tratamientos incluidos en los materiales de promoción, que ya están diseñados para captar la atención de los consumidores.

Palabras claves: etiquetas ecológicas; economía del comportamiento; disposición a pagar; economía del combustible; experimentos

Clasificación JEL: C9, D3, Q56, Q58


[1] Financial support for this study comes from 071201/2012/625659/CLIMA.C.2 implementing Framework Contract No EAHC / 2011 / CP / 01/LSE. We thank DG CLIMA, in the person Malgorzata Golebiewska, as well as Emanuele Ciriolo and other commenters participating to the workshops where the various project deliverables were presented. Aside from a consultative process leading to the design of the study, the funders took no role in data collection, analysis, and interpretation of the findings and the preparation of this manuscript. Accordingly, the views expressed are those of the authors and should not be regarded as stating an official position of the European Commission. We would like also to thank London School of Economics for the access we had to its Behavioural Laboratory, and Jaime Moss and Laura Zimmerman for assistance during the running of the laboratory sessions. We also thank Bloc de Ideas for the assistance during the online experiment. A special thanks to Alberto Savoldelli for the help in building the car database and Amitav Chakravarti for help and discussions during the project.

[2] Università degli Studi di Milano; Universitat Oberta de Catalunya, Esta dirección electrónica esta protegida contra spam bots. Necesita activar JavaScript para visualizarla

[3] University of Leicester, Leicester, Esta dirección electrónica esta protegida contra spam bots. Necesita activar JavaScript para visualizarla

[4] Universidad Nacional de Colombia, Esta dirección electrónica esta protegida contra spam bots. Necesita activar JavaScript para visualizarla

[5]Corresponding Author: Estudís de Ciències de la Informació i la Comunicació, Universitat Oberta de Catalunya, Rambla de Poble Nou, 156, Barcelona, 08018 Spain; email: Esta dirección electrónica esta protegida contra spam bots. Necesita activar JavaScript para visualizarla

[6] London School of Economics and Political Science, Esta dirección electrónica esta protegida contra spam bots. Necesita activar JavaScript para visualizarla

[7] Universitat Pompeu Fabra, Esta dirección electrónica esta protegida contra spam bots. Necesita activar JavaScript para visualizarla

[8] Columbia University, Esta dirección electrónica esta protegida contra spam bots. Necesita activar JavaScript para visualizarla

[9] Universitat Oberta de Catalunya, Esta dirección electrónica esta protegida contra spam bots. Necesita activar JavaScript para visualizarla


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