Sede Bogotá

POSITIVE DISCRIMINATION, STEREOTYPING AND SEGREGATION*

Francesco Bogliacino1, Laura Jiménez2, Daniel Reyes3

Abstract

In this work, we test the hypothesis that the Colombian system of socio-economic stratification, which ranks dwellings from one to six to calculate utility (public services) rates, may be discriminatory and increase segregation. A field experiment with around 1000 participants from Bogota is carried out. The design includes a combination of a trust game and a dictator game. Results exclude the presence of pure preferences for discrimination, yet confirm that low strata are associated with stereotypes of low trustworthiness. We also observe significant pro-social behaviour in the low income population, and, most strikingly, we do not observe any difference in trustworthiness according to income level.

Keywords: segregation; discrimination; statistical discrimination; stereotypes; trust

JEL Classification: C93, H24, J15

DISCRIMINACIÓN POSITIVA, ESTEREOTIPOS Y SEGREGACIÓN

Resumen

En este trabajo, ponemos a prueba la hipótesis que el Sistema Colombiano di estratificación socio-económica, que clasifica las viviendas de uno a seis para calcular las tarifas de servicios públicos, pueda ser discriminatoria e inducir segregación. Se realizó un experimento de campo con alrededor de 1000 participantes en Bogotá. El diseño combina un juego de confianza y un juego del dictador. Los resultados excluyen la presencia de preferencias para la discriminación, pero confirman que los estratos bajos son asociados a estereotipos de baja confiabilidad. También observamos un nivel importante de comportamiento pro-social en población de bajo ingreso, y, aún más significativo, no observamos ninguna diferencia en confiabilidad de acuerdo al nivel de ingreso.

Palabras claves: segregación; discriminación; discriminación estadística; estereotipos; confianza

Clasificación JEL: C93, H24, J15

* Financial support for this project has been provided by the Convenio Interadministrativo (Interadministrative agreement) 168/2014 between the Universidad Nacional and the Secretaría Distrital de Planeación of Bogota (Colombia). The views expressed are those of the authors and should not be regarded as representative of the Secretaría Distrital de Planeación's official position. We appreciate the comments made by Ariel Carrero, María Esperanza Corredor, Adriana Alejandra García Sierra, Jorge Iván Gonzales, Manuel Muñoz, as well as those of various participants in seminars at the Universidad Nacional and Universidad Central. We thank Sonia Baquero, David Bossa, Rafael Combita, Camilo Gómez, Juan David Jaramillo, Margarida Borrero, Ricardo Navarrete and Sandra Ortega for their assistance with fieldwork. We thanks Joseph Wager for the revision of the text. The usual disclaimer applies.

[1] Corresponding author: Universidad Nacional de Colombia, Carrera 30, No 45-03, Bogotá (Colombia), email: Esta dirección electrónica esta protegida contra spam bots. Necesita activar JavaScript para visualizarla

[2] Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia

[3] Open Evidence